Show course

Show course

Qualitative research methodology
00198-KV
2025/26/1
Sztárayné Dr. Kézdy Éva
Interdiszciplináris társadalomtudományok
SE Mentálhigiéné Intézet
15
Other
1
3
A kurzus célja, hogy a hallgatók magasszintű és elmélyült elméleti ismereteket és magabiztos gyakorlati rutint szerezzenek a kvalitatív adatfelvételi és adatelemzési módszerekről, azok előnyeiről és korlátairól. A kurzus elején átismételjük a kvalitatív módszerek általános jellemzőit, a módszerek filozófiai hátterét, a kvalitatív módszerek során alkalmazott mintavételi módszereket, a különböző kvalitatív adatgyűjtési technikákat és azok felhasználási lehetőségeit. A kurzus hallgatóinak igényei szerint helyezzük a hangsúlyt az egyes kvalitatív technikákra: interjú, fókuszcsoport, résztvevő megfigyelés, ill. kvalitatív szövegelemzés.
Mivel a kvalitatív adatelemzésnek nincsen egy általánosan bevett módszere, ezért a kurzus során a hallgatók több különböző adatelemzési lehetőséggel is megismerkednek. A hallgatók egy minikutatás keretében sajátíthatják el a kvalitatív adatgyűjtés, az elemzés és az adatok értelmezésének gyakorlatát. A kutatás tetszőleges társadalomtudományos kutatási kérdés kvalitatív módszertannal, csoportmunkában történő feldolgozása jelenti. Külön hangsúlyt fektetünk a kvalitatív eredmények megbízhatóságának, érvényességének és általánosíthatósága szempontjaira is.
A kurzuson való részvételre elsősorban a SE 4. TDI / 3. alprogram hallgatóit várjuk, akik akár a kutatástervezés fázisában, akár már kutatásuk lefolytatásának valamely szakaszában járnak, és szeretnék kutatásuk kvalitatív részét minél adekvátabb módon, gyakorlatorientáltan, mégis elméleti-módszertani ismeretek integrálásával megközelíteni.
Órára lebontott tematika (az órát tartó oktató megjelölésével) Tematika (heti bontásban):
1-3. óra – Bevezetés, követelmények ismertetése. A kvalitatív kutatásokról általában. A kvalitatív és kvantitatív módszerek összehasonlítása. Milyen esetekben válasszunk kvalitatív kutatási módszert, és mikor ne? A kvalitatív kutatások előnyei és hátrányai.
4-6. óra – Mintavétel a kvalitatív kutatások során. Adatfelvétel/adatgenerálás. Az egyes kvalitatív kutatási módszerek: interjú, fókuszcsoport, résztvevő megfigyelés, ill. kvalitatív szövegelemzés.

7-9. óra – Kvalitatív kutatások általánosíthatósága, megbízhatósága és érvényessége. Kvalitatív adatelemzési módszerekről általában. Kvalitatív adatok kódolása. Kvalitatív szövegelemzés. Konzultáció a kutatási tervekről
10-12. óra – Kutatási eredmények szóbeli prezentációja
Tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások:
Drjenovszky Zsófia - Sztáray Kézdy Éva (2024) Vélemények az otthon lévő apaságról. In: Drjenovszky, Zsófia; Sztáray Kézdy, Éva; Török, Emőke (szerk.) Kutatás, képzés, közösség. Budapest, L’Harmattan-KRE. pp. 47 - 66.
Sztáray Kézdy Éva - Kovácsné Hegedűs Dóra (2023) A változó apakép vizsgálata az Instagram-posztok tükrében. MÉDIAKUTATÓ: MÉDIAELMÉLETI FOLYÓIRAT 24 /4 pp. 65-84. , DOI: 10.55395/MK.2023.4.4
Drjenovszky Zsófia - Sztáray Kézdy Éva (2023) A munka és a magánélet közti egyensúly alakulása a kisgyermekkel otthon lévő apák családjában. SZOCIOLÓGIAI SZEMLE 33/2 pp. 29-55. DOI: 10.51624/SzocSzemle.2023.2.2
Drjenovszky Zsófia - Sztáray Kézdy Éva (2023) The Distribution of Unpaid Domestic Work in Hungarian Stay-at-Home Father—Working-Mother Families. SOCIAL SCIENCES 12/ 3 116 , 20 p. DOI: 10.3390/socsci12030116
Sztáray Kézdy Éva ;- Drjenovszky Zsófia (2021) Gondoskodásviszonyok a gyermekükkel otthon lévő apák családjaiban Magyarországon. SOCIO.HU : TÁRSADALOMTUDOMÁNYI SZEMLE 11/4 pp. 138-161. DOI: 10.18030/socio.hu.2021.4.138
Sztáray Kézdy Éva - Drjenovszky Zsófia (2021) Hungarian Stay-at-Home Fathers: A New Alternative for Family Wellbeing. SOCIAL SCIENCES 10/ 6 197 DOI: 10.3390/socsci10060197
Sztáray Kézdy Éva - Szvetelszky Zsuzsanna (2021) Távolléti fókuszcsoportok eredményei a 2020 tavaszi érettségivel kapcsolatos tapasztalatokról. SOCIO.HU : TÁRSADALOMTUDOMÁNYI SZEMLE 11/ 1 84-107. DOI: 10.18030/socio.hu.2021.1.84
Sztárayné Kézdy Éva (2017) Restitutio in integrum? Az erdélyi arisztokrácia lehetséges szerepei a 21. században - az érintettekkel készült interjú- és riportkötetek tartalomelemzése alapján. PRO MINORITATE 2017 : tél pp. 3-31. Teljes dokumentum: https://prominoritate.hu/wp-content/uploads/2019/05/ProMino-1704-01-SztarayKezdy.pdf
Sztárayné Kézdy Éva -Kmetty, Zoltán (2012) Kutatásmódszertan. Budapest, Magyarország : Károli Gáspár Református Egyetem
A foglalkozásokon való részvétel követelményei, az elfogadható hiányzások mértéke, a távolmaradás igazolásának módja, pótlás lehetősége: Az előírt mértékű hiányzás (25%) megengedhető; egyedi esetekben oktatóval való megbeszélés szerint.
Évközi ellenőrzés: Jelenlét
A félév végi számonkérés formája: Írásbeli és szóbeli prezentáció a félév folyamán lefolytatott mini-kutatás folyamatáról, módszertanáról és eredményeiről.
Ajánlott irodalom Braun, V. - Clarke, V. (2006) Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology. 3(2), 77–101. http://dx.doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
Vicsek Lilla (2006) Fókuszcsoport. Budapest, Osiris Kiadó, pp. 230-302.
Kvale, S. (2005) Az interjú. Budapest, Jószöveg Műhely Kiadó. pp. 176-262.
Silverman, D. (2019) Interpreting Qualitative Data. SAGE Publications Ltd
Byrne, D. (2022) A worked example of Braun and Clarke’s approach to reflexive thematic analysis. Qual Quant 56, 1391–1412. https://doi.org/10.1007/s11135-021-01182-y
Corbin, J. – Strauss, A. (2015) A kvalitatív kutatás alapjai. Budapest, L’Harmattan - Semmelweis Egyetem – SAGE
Dr. Scleicher Nóra (2007) Kvalitatív kutatási módszerek a társadalomtudományokban. BKF jegyzet. Századvég Kiadó, Budapest
Horváth D. – Mitev Ariel (2015) Alternatív kvalitatív kutatási kézikönyv. Budapest, Alinea Kiadó
Babbie, E. (2020). A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Balassi Kiadó, Budapest
Szokolszky, Á. (2020). A pszichológiai kutatás módszertana. Osiris Kiadó, Budapest
Szokolszky, Á. (2004). Kutatómunka a pszichológiában. Metodológia, módszerek, gyakorlat Osiris Kiadó, Budapest
Sztárayné Kézdy Éva -Kmetty, Zoltán (2012) Kutatásmódszertan. Budapest, Magyarország : Károli Gáspár Református Egyetem
maximális létszám: 12 fő
kezdy.eva.rita@kre.hu
Az előírt mértékű hiányzás (25%) megengedhető; egyedi esetekben oktatóval való megbeszélés szerint. Számonkérés: írásbeli és szóbeli prezentáció a félév folyamán lefolytatott mini-kutatás folyamatáról, módszertanáról és eredményeiről.
More teachers
Sztárayné Dr. Kézdy Éva