A matematikai szorongás pszichoszociális és szocioökonómiai tényezőinek következményes összefüggés vizsgálata és prevalenciájának feltérképezése Magyarországon
Svraka Bernadett
Mentális Egészségtudományok
Dr. Bagdy György
SE Szemészeti Klinika Mária utcai tanterme
2025-06-26 15:00:00
Mentális egészségtudomány
Dr. Kovács József
Dr. Ádám Szilvia
Dr. Gonda Xénia
Dr. Radványi Katalin
Dr. Torzsa Péter
Dr. Hargittay Csenge
Dr. Szilágyiné Dr. Szinger Ibolya
kutatásunk célja a matematikai szorongás (MA) kognitív és affektív tüneteinek vizsgálata, kialakulásának befolyásoló tényezői és a matematikai szorongás hatásának feltérképezése volt. A matematikai szorongás szemszögéből, ez esetben számtalan külső és belső tényezővel kellett szembenéznünk. A matematikai szorongást a pszichoszociális és szocioökonómiai tényezők összefüggésében vizsgáltuk.
Nyolc magyarországi általános iskola vett részt a vizsgálatban. 999 tanuló eredményeit dolgoztuk fel, melyből 48.3% fiú és 51.7% lány volt. Átlagéletkoruk 12,79 Sd=2,28 év. A kutatás során matematikai képességtesztet (DPV) és matematikai tudásmérő tesztet vettünk fel és önkitöltős kérdőíveket töltöttek ki a tanulók (általános szorongás, szomatika, matematikai szorongás, SES).
Vizsgálataink eredményei alapján elmondható, hogy az általános szorongás a matematikai szorongással együttjárást mutat. A lányok esetében ez fokozottabban fennállt, annak ellenére, hogy egyéb más tényezők tekintetében nem mutatnak szignifikáns különbséget a fiúk eredményeitől. Egy tanulónál minél alacsonyabb volt a SES, annál alacsonyabb színvonalúnak mutatkoztak a képességei és szignifikánsan gyengébben teljesített a matematika tudásmérő teszten is. Azoknak a tanulónak, akinek a matematikatanuláshoz szükséges képességei alacsonyabb színvonalúak bizonyulnak, a matematikai teljesítményei is szignifikánsan gyengébb eredményeket mutattak. Azok a tanulók, akik szorongnak a matematikától, nagyobb eséllyel számoltak be szomatikus tünetek jelentkezéséről. Eredményeink alapján azt találtuk, hogy azok a tanulók, akik általános szorongással küzdenek, hajlamosabbak a matematikai szorongásra. Az alacsonyabb szocioökonómiai státusz előre jelezheti a gyengébb matematikai képességek szintjét. Minél alacsonyabbak a matematikai képességek, annál gyengébb a teljesítmény, ezáltal egy magasabb matematikai szorongás szint predesztinálható, ezzel párhuzamosan szomatikus tünetek is jelentkezhetnek. Az MA pont ugyanolyan mértékben hat a teljesítményre, mint a szomatikus tünetek megjelenése.
A kutatás eredményei hangsúlyozzák, hogy a matematikai szorongás komplex, több tényező által befolyásolt jelenség, amely hatással van a tanulók teljesítményére és jólétére. Ennek megfelelően holisztikus megközelítés szükséges a szorongás csökkentéséhez, a tanulók támogatásához és az egyenlő oktatási lehetőségek biztosításához.